17.12.2014

Terveisin, Sonja


Olen aina ollut jouluihminen. Joulutunnelmaihminen. Ja minulle se on mielentila. Toki siihen tunnelmaan kuuluvat kynttilät, musiikki, laulaminen, perinteiset ruuat ja ihanat glögihetket. Ja tietenkin suuri määrä ihmisiä, isosta perheestä kun olen. Mutta ensisijaisesti se on minulle toisten ihmisten ilahduttamista ja muistamista.

Olen jo pitkään kutsunut itseäni leikkisästi nimellä Keravan Martha Stewart. Rikon tällä räikeästi hänen oikeuttaan tuohon brändiin ja pyydänkin sitä anteeksi ja käytän tästä eteenpäin Keravan Martta Stewartia. Syy tuohon nimeen lähtee halusta ja ilosta kotoilla ja tehdä kaikkea ihanaa itse – omalle perheelle, itselle sekä ystäville ja tutuille. Joskus se on koruja ja joskus se on leivonnaisia. Aika usein se on ruokaa. Ja joulun alla se on lahjoja. Ja ennen joulua yksi tärkeimmistä – joulukalenteri jollekin ihmiselle, jonka olen kokenut tarvitsevan sellaista juuri sinä jouluna.  Ehkä opin tavan kotoa, sillä oma äitini on koko lapsuuteni ajan pitänyt (ja pitää edelleen kotona vieraillessamme) minulle ja siskoilleni joulukalenteria. Olipa syy mikä tahansa, minä pidän ihmisten ilahduttamisesta ja joulukalenteri on ollut ihana keino siihen. 
 
Ensimmäisen joulukalenterini tein 13-vuotiaana ystävälleni. Rakensin sen pahvilaatikkoon, ja siinä etsittiin joulun avainta. Laatikkoon olin askarrellut luukkuja ja rasioita tulitikkuaskeista jne. Laatikko oli maalattu joulumaaksi. Lopulta avaimet (vanhat päiväkirjan avaimet) löytyivät luukusta 24 ja ne avasivat keskellä kalenteria olleen lukon ja sisältä paljastui joulumaa (pumpulilumineen ja tähtineen) ja joululahja. Lahja oli muistaakseni villasukat. Minä muistan sen edelleen. Samoin ystäväni. 

Mutta joulukalentereiden ei tarvitse olla vain lasten juttu. Kalenterista ilahtuvat myös aikuiset. Ainakin kaikki ne, joille olen kalenterin tehnyt. Joka vuosi teen kalenterin lapsilleni mutta olen tehnyt kalentereita monelle muullekin.  Useamman kalenterin kotona vauvan kanssa olevalle (väsyneelle) äidille, kiireiselle ihmiselle, feministille, täysi-ikäiseksi kasvaneelle kummipojalle, koko ystäväperheelle, ihmiselle ,joka eli keskellä surua ja ystävälle, jonka kanssa olin kokenut vuoden aikana isoja asioita ja yksinäiselle näin muutamia mainitakseni. Ideana on tuottaa iloa jokaisena päivänä ennen joulua. Ja se on yksi tapa elää hetki yhdessä ajatuksen tasolla vaikka muuten ei kiireiltään ehtisi näkemään. 
 
Tänä vuonna syksy on ollut ehkä yksi elämäni kiireisimmistä ja välillä tuntui, että tänä vuonna en yksinkertaisesti jaksa. Mutta sitten vain päätin, että kyllä jaksan. Ihminen, jolle tiesin tekeväni kalenterin jo kesällä, varmasti ilahtuisi siitä ja tämä vuosi on täydellinen juuri hänen kalenterilleen. Ja niin marraskuun lopulla iltapuhteena tein jälleen kalenterin. Ja joka hetki ajattelin tuota ihmistä ja lähetin ja kirjoitin kauniita ajatuksia tästä henkilöstä ja pikku lappusiin ja tavaroihin, joita kalenteriin paketoin. En usko, että toista ihmistä voi koskaan muistaa liikaa ja kertoa kuinka tärkeä juuri hän on sinulle. Pakettien sisältö voi olla vaikka joululaulu -soittolista omista suosikkilauluista.
 
Tänä vuonna postasin myös omalla Facebook seinällä (ja se inspiroi myös HykKen blogia) julkisesti vinkin myös muille ilahduttaa kalenterin avulla. Ja miten ihanaa oli kuulla, että moni innostui ja lähti kasvattamaan hyvää. Minä olen saanut viestejä, joissa joku rakensi kalenterin ihmiselle, jolla on tällä hetkellä rankkaa jaksaa arjen pyörittämistä ja kaipaa ilahduttamista. Jossakin perheessä jopa antijoulumies on innostunut kalenterin tekemisestä ystäväperheelle. Joku on muistanut ihanaa perhepäivähoitajaa ja eräs siskonsa kanssa äitiään. Keinot ovat olleet monenlaisia – sillä kalenterien kuuluu olla antajiensa näköiset. Ei ole yhtä oikeaa tapaa. Itse rakennan kalenterit nykyään kannellisiin laatikoihin ja täytän sen pienillä paketeilla. Yksi ihana tapa, josta kuulin on ollut sellainen, että jokaiselle päivälle lähetetään postia, valokuvia ja muistoja matkan varrelta. Eräs fiksu oli rakentanut tyhjistä vessapaperitullista joulupuun. Ihanan luovia ihmisiä.  

Ja parastahan tässä ovat ne ihmisten reaktiot. Tässä muutamia kommentteja, joita keräsin eri lähteistä.  

”Meitä aikuisia puolestaan jännittää enemmän, kuka on lähettänyt yllätyksen meille postitse! Huomenna avataan kuori! Jännittää kuin pientä lasta "

”Tulen muistamaan kalenterin aina! Itku pääsi kun annoit sen mulle”

”Luen kirjettäsi joka päivä, se on tärkeä”.

Kuten näistä kommenteista voi päätellä, sen ei tarvitse olla täydellistä ollakseen täydellistä, niin kuin mottoni kuuluu. Outoa tässä on se, että olen innokas valokuvaaja, mutta jostain syystä en ole koskaan ottanut yhdestäkään joulukalenterista kuvaa – paitsi tänä jouluna kun ajatuksissa oli tämän kirjoituksen kirjoittaminen.

Keräsin tähän muutamia kuvia eri kalentereista, jotka ovat tänä vuonna rakkaudella annettu eteenpäin.


Ensi vuodelle haluan lanseerata myös HykKe kalenterin ja silloin aion itse muistaa myös jotakuta Keravalaista, joka tekee minut onnelliseksi tavalla tai toisella tai on muuten sopiva ilahduttamiselle. Ja sen ei tarvitse olla kukaan tuttu. Joskus täysin tuntemattoman ihmisen ilahduttamisesta voi tulla käsittämättömän hyvä mieli ja sillä saattaa olla suuremmat vaikutukset toiseen ihmiseen, mitä uskommekaan. Mutta se on sitten ensi vuonna.  

Me HykKet suunnittelemme jo tulevaa. Lähdethän sinäkin mukaan kasvattamaan hyvää? 

Terveisin Sonja
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti